Chance
 
en ketchriggad motorseglare till salu
 
Chance en ketchriggad motorseglare

För Akterdäck
Delar av ruffen Sittbrunn

Chance en ketchriggad motorseglare - babord sida på land

styrbord sida på land styrbord sida på land

Nybyggnadsvärde någonstans i intervallet € 500´- €1´´. Det finns inte många varv som klarar bygget och priset hamnar troligen kring det högre beloppet.
Chance säljes pga allvarlig sjukdom i familjen. Pris efter överenskommelse.

Byggd 1959 som nöjesbåt från början. Skrovet från Saxemara Varv 1956. Däck, överbyggnad och inredning i Ängelholm. Alltså ingen "fiskebåt" eller annan typ av bruksbåt.
"Möbel”, men fullt användbar! I familjens ägo hela tiden. Kan betraktas som nybyggd.

Båten finns vinterupplagd inomhus i Ängelholm. (Sjösättning sker normalt i maj och uppdragning i september varje år)

I superbt skick och faktiskt ganska enkelt att underhålla varje år. (huvudsakligen Owatrol)
Normal vårutrustning max en vecka.
Moderniserad koster som är dubbelruffad och ketchriggad med 2 rullfockar och rullstor. Lösfotad mesan.
Separat toalettutrymme med dusch.
Pulpit och dävertar med 8 fots jolle.
Längd exkl. pulpit och dävertar 29 fot. Bredd 10 fot. Djup ca 3,7 fot. Deplacement ca 5,0 ton

Byggd 1959 i "Kalmar"-fur, ek, mahogny, teak och oregonpine. Oavsett var man tar prov är träet mycket fräscht!
Tankar/boxar/vaskar generellt i rostfritt. Diesel 2 st., Vatten 3 st., Ankarbox 1 st. Vaskar 2 st.  sötvattensystem 2 st. och saltvattensystem 1 st.
4 cylindrig förkammardiesel (BMC) med ovanligt låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning (1,5-2 liter diesel i snitt per timma).
I övrigt mycket rikligt utrustad. (toalett, landström, gasolkök, dubbla vindmätare, GPS, ekolod, solcell, vindkraftverk, etc.).

Hållbarhet? Om underhållet sköts; i "evighet". Det finns inget känt material (plast, stål etc.) som kan visa upp ett behandlat träs egenskaper och hållbarhet.
Det finns ingen motsvarande båt på marknaden. ”Unik” är ett ofta missbrukat ord, ”one of its kind” ett ofta missbrukat talesätt, men båda passar här.
Båten är en personlig ägodel som saknar motsvarighet. För en del kan det t.o.m. räcka att ha den liggande vid bryggan som statussymbol.
Flera dignitärer har visat sin uppskattning för båten. Bl.a. flera "stora norrmän" har yttrat sig. Jag glömmer aldrig när jag t.ex. träffade delar av Jahrenfamiljen i Sandefjord i slutet av 90-talet.

Närmare upplysningar av ägaren direkt eller Tor Hallaråker, Volda, +47 9587 7713 (eller +47 9428 4990).

Sten W Andersson
Tåstarps Backaväg 384
S 266 92 Munkaljungby
Mobil: + 46 704 18 56 18
www.areveola.se
e-mail:stenwa@gmail.com
private: + 46 431 284 86